Kontakta oss

10 Tips.

Jobba effektivare och öka din lönsamhet

#1

Tydliga mål

När du har ett tydligt mål med ett byggprojekt jobbar du effektivare. När ska du börja med jobbet, när ska det vara klart? Vad ska göras, och i vilken ordning? När du har koll på helheten jobbar du mycket effektivare.

#2

Planera allt innan du sätter igång

Börja med ett planeringsmöte med oss i god tid innan du drar igång jobbet. Då spar du pengar med rätt material och rätt lösningar, och du spar tid på att vi kör ut materialet till dig i rätt tid och i rätt ordning. Då slipper du avbryta jobbet och åka och hämta grejor som fattas. Tid är pengar.

#3

Jobba med rätt material 


Ju mer förädlat och förberett materialet är desto effektivare kan du jobba. Det kommer hela tiden nya bättre material och lösningar. Vi har full koll på det och kan se till att du får det material som är mest lättarbetat och lönsamt för dig beroende på hur ditt byggprojekt ser ut.

#4

Undvik även korta avbrott

En så enkel sak som att svara i mobilen eller kolla och svara på sms kostar mycket tid i längden. När du blir avbruten och lägger undan verktygen en stund tar det en eller ett par minuter att börja igen där du slutade. Att bli avbruten av tio sms om dagen som inte har med jobbet att göra och att svara på dem kan ta en halvtimme.

#5

Ta paus ät bra och kolla sms

Hoppa inte över rasterna och glöm inte att dricka vatten emellanåt. Du behöver både frukost/fikapausar och bra lunch för att kunna jobba effektivt. Då kan du också passa på att kolla sms och ringa.

#6

Ha koll på hela byggprocessen undan för undan

För anteckningar undan för undan i mobilen, på datorn eller i en anteckningsbok, vad som ska göras dag för dag, vecka för vecka. Då har du hela tiden överblick och dagsfärsk koll på byggprocessen och slipper oplanerade avbrott. Tid är pengar! 

#7

Se till att även kollegerna har koll på läget

Om alla som jobbar med bygget vet vad som ska göras idag, imorgon och några dagar framöver, undviker ni missförstånd och att någon glömmer något som gör att jobbet  stannar av.

#8

Vänta inte på andra

Ta initiativ, vänta inte på att andra ska göra det. Om någon blir försenad eller behöver göra något annat, eller om något händer som gör att du eller kollegerna inte kan göra det ni hade planerat, finns det alltid något annat som kan göras istället. Hugg tag i saker själv, ta initiativ.

#9

Undvik även korta avbrott

Avsluta varje dag med att stämma av inför morgondagen. Snacka genom läget så att alla vet vem som ska jobba med vad nästa dag. Finns material och verktyg på plats direkt på morgonen? Ligger ni före eller efter plan? Ring oss så att vi kan köra ut det du behöver tidigare än planerat, eller om vi ska vänta med nästa leverans så att ni hinner jobba undan och slipper lagra material på bygget i onödan. Då kan ni köra igång och göra rätt saker direkt på morgonen. En timmes dötid på morgonen för en grupp på 3-4 personer betyder att en halv arbetsdag går förlorad. Tid är pengar!

#10

Tips nr 10

Så fort du börjat göra de här tipsen till nya rutiner ska du se att du snabbt får mer gjort och helt enkelt börjar tjänar mer pengar!


Här finns fler intressanta och läsvärda artiklar...

Copyright © AB Karl Hedin Bygghandel 2024
Powered by purePUBLISH | Hosted by WebOne AB